Corona kroniek: Partyspace

Het zijn moeilijk, lastige, zware, vreemde, (het lijstje gaat nog een hele poos verder...) tijden voor heel wat ondernemingen. Maar welke mogelijkheden biedt digitalisatie in deze tijden? Wij vertellen je graag het verhaal van Partyspace en haar onvermijdelijke zoektocht naar nieuwe opportuniteiten op de markt.

Over Partyspace & eXopera

Bij Partyspace moet je zijn voor een feest groot of klein! Maar ook voor promotiematerialen kun je er terecht.

Partyspace is namelijk gespecialiseerd in de verkoop van tenten en promotiematerialen maar ook toebehoren zoals verankering, inkleding…

Bovendien is Partyspace al jaren een trouwe gebruiker van eXopera ERP. Ze gebruiken eXopera om hun volledige bedrijfsvoering vlot te laten verlopen, van aankoop tot facturatie. Meer nog, hun hele webshop wordt ook beheerd via eXopera.

Partyspace wist zeer goed wat ze verwachtten van hun ERP-systeem. Hierdoor zitten er heel wat maatwerk-functionaliteiten in verwerkt. eXopera is dan ook uiterst geknipt voor een ERP-systeem op maat.

Webshop partyspace

Maar partytenten, promotiematerialen, … deze producten schreeuwen ‘evenementensector’. En laat dat nu net een van de sectoren zijn die het door de corona-maatregelen heel zwaar kreeg te verduren.

Heeft Partyspace zich kunnen aanpassen aan de veranderingen op de markt? En hoe beweeglijk is eXopera nu eigenlijk?

Hoe heeft corona zich laten voelen?

Een domper op de feestvreugde

De regels kennen we ondertussen als onze broekzak: 1,5 meter afstand bewaren, een mondmasker dragen, je handen wassen, contacten buiten je bubbel vermijden…

Een logisch gevolg hiervan is dat evenementen een halt werd toegeroepen: geen concerten, festivals, bedrijfsevenementen, sportevenementen… 2020 kende een zeer mooie start, maar vanaf maart was het feest voorbij.

Een slag in het gezicht van de evenementensector, zeker. Maar ook geen goed nieuws voor Partyspace. Want als er minder evenementen worden georganiseerd, is er natuurlijk ook minder vraag naar materialen om evenementen op poten te zetten.

“Bovendien was 2020 ook het jaar waarin we ons nog meer wilden focussen op de verovering van nieuwe buitenlandse markten… maar dat was natuurlijk niet evident in deze marktsituatie! Maar dan is het vooral belangrijk om niet bij de pakken te blijven zitten en op zoek te gaan naar opportuniteiten”, vertelt een optimistische Sara, marketing-verantwoordelijke bij Partyspace.

“2020 was ook het jaar waarin de vraag naar onze producten in andere marktsegmenten een enorme boost kreeg. Door ons aan te passen aan de omstandigheden is het ons dan ook gelukt om de dalende omzet om te buigen, en kenden we zelfs een stijging in het laatste kwartaal.

Partyspace gets it covered
Inrichting partytent

De opportuniteiten

De corona-maatregelen hadden natuurlijk niet enkel vat op de evenementensector. Iedere sector moest zich voorbereiden op het nieuwe normaal.

“We merkten dat tenten een andere functie kregen en een onmisbaar gegeven werden in dit nieuwe normaal.”

Handelaars konden hun winkel uitbreiden via tenten zodat klanten veilig en droog konden aanschuiven. De zorgsector vond in de tenten dan weer een ideale manier om hun wachtzalen in openlucht uit te breiden.

Scholen zochten manieren om grotere gedeeltes van speelplaatsen te overdekken terwijl bedrijven hun medewerkers op een veilige manier pauzes wilden laten nemen. Tenten boden ook in deze gevallen de oplossing.

En toen de eerste versoepelingen zich voordeden voor de horeca, waren de producten van Partyspace een must om hun grotere terrassen aan te kleden.

Welke extra inspanningen hebben jullie in deze tijden geleverd?

Ondanks de nieuwe kansen, was 2020 toch een stuk rustiger dan andere jaren voor Partyspace. De extra tijd die hierdoor vrijkwam hebben ze erg nuttig kunnen gebruiken.

Een kleine kater houdt hen niet tegen

“Zo hebben we onze website een nieuw likje verf gegeven, want het werd al snel duidelijk dat online shoppen nóg aan belang zou winnen. Daar wilden we dan ook 100% klaar voor zijn!”

De nieuwe opportuniteiten op de markt gingen bovendien gepaard met nieuwe mogelijkheden om hun feestarsenaal uit te breiden.

“We hebben heel wat nieuwe producten toegevoegd aan ons gamma, waaronder terrasverwarmers, omdat buiten zitten sinds kort de enige veilige manier is om met elkaar af te spreken. En achter de schermen werken we nog steeds aan heel wat nieuwe producten. Daarnaast hebben we ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze huidige producten te gaan evalueren en optimaliseren. Onze meest traditionele partytent kreeg bijvoorbeeld een upgrade.”

Bovendien mocht Partyspace in 2020 ook enkele nieuwe collega’s verwelkomen. Zo was er een nieuwe magazijnier nodig om bij te benen met de uitbreiding van het productgamma. En 2020 was ook het jaar waarin Partyspace een fulltime marketeer in dienst nam om optimaal gebruik te kunnen maken van de nieuwe wijzigingen op de markt.

Productinnovatie

De positieve impact van digitalisatie op onvoorziene omstandigheden en nieuwe mogelijkheden

“Wij beheren onze volledige bedrijfsvoering met eXopera. Met dit systeem waren we in staat om ons snel aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Dankzij de hoge graad van automatisatie konden wij onze focus leggen op vernieuwen en verbeteren."

Waarom Partyspace zo graag werkt met eXopera?

  • Net zoals vele andere ondernemingen werkte Partyspace niet altijd op volle capaciteit. Maar doordat alle dossiers raadpleegbaar zijn in eXopera, konden de verkopers zeer gemakkelijk op elkaar inspelen. Geen miscommunicatie of over het hoofd geziene dossiers.
  • Nieuwe producten in het gamma? Geen probleem voor eXopera. Producten moesten maar eenmalig worden toegevoegd aan eXopera en ze werden beschikbaar voor voorraadtelling, voor offline verkoop, op de webshop…
  • Ook marketeer Sara ontdekte snel de handige functies van eXopera: zoals het exporteren van product-feeds om te adverteren op bv. Google Shopping; maar ook de gebruiksvriendelijke webshop-instellingen waarmee ze voor alle paginatypes eenvoudig seo-optimalisaties kan doorvoeren.

De moraal van dit verhaal?

Ondernemingen moeten flexibel kunnen zijn. Onverwachte wijzigingen op de markt kunnen kansen blootleggen, maar evengoed ook gevaren met zich meebrengen. snel kunnen inspelen op deze wijzigingen is dus van cruciaal belang. Een digitale toolkit op maat zorgt voor de nodige flexibiliteit en geeft je onderneming meer ruimte en tijd om kansen te benutten, en gevaren af te weren.

Wil je weten wat eXopera jou kan bieden?

Speur wat rond op onze site of praat gewoon eens met ons, da's nog leuker!

Neem contact op