Corona kroniek: St.Bernardus
Het zijn moeilijk, lastige, zware, vreemde, (het lijstje gaat nog een hele poos verder...) tijden voor heel wat ondernemingen. Maar welke mogelijkheden biedt digitalisatie in deze tijden? Wij vertellen je graag het verhaal van Brouwerij St.Bernardus en haar dappere strijd tegen het monster van 2020.
Over St.Bernardus & DigitalMind
Brouwerij St.Bernardus in Watou staat vooral bekend voor het brouwen van hun “Hemelse Nectar”. Maar niet enkel hun hemelse bieren brengen je in hogere sferen. Je kunt er ook genieten van gezellige zomerdagen in hun rooftopbar Bar Bernard met een 360°-zicht op de pittoreske omgeving; of laat je begeleiden door gangen en kamers van de prachtige brouwerij; of ga op ontdekking in de streek en overnacht in hun Guesthouse Brouwershuis.
Begin 2019 lanceerden we de nieuwe website van St.Bernardus, die het hele verhaal en de vele facetten ervan duidelijk in de verf zet. Via de webshop kunnen ze gemakkelijk toffe cadeaus en merchandising verkopen aan hun trouwe fans.
Een andere grote meerwaarde voor St.Bernardus was de integratie van onze reservatiesoftware waardoor klanten hun reservaties online konden afhandelen. Dit zorgde in 2019 onder meer voor een stijging van 50% in het aantal reservaties voor de brouwerijrondleidingen t.o.v. het jaar ervoor.
Een zeer diverse brouwerij dus, met een veelzijdige digitale toolkit… maar is dit genoeg om de corona-pandemie de baas te kunnen?
Hoe heeft corona zich laten voelen?
St.Bernardus heeft dus twee grote luiken: enerzijds hun core business, oftewel het brouwen en verhandelen van hun bieren, en anderzijds het toeristische luik. Beide onderdelen hebben zware klappen moeten incasseren…
De klappen
“In een normaal jaar verkopen we zo’n 43.000 hl (voor de visuele denkers: dat zijn zo’n 13 miljoen flesjes van 33 cl). Maar dit is geen normaal jaar, want een belangrijk aandeel van onze verkoop, namelijk de verkoop aan de horeca, is dit jaar grotendeels stilgevallen. Hierdoor werden we er dan ook toe gedwongen om onze aanpak aan te passen: minder produceren, meer terugvallen op onze stock, minder werkkrachten inzetten…”, vertelt Pieter, marketing-verantwoordelijke bij St.Bernardus.
Maar ook hun toeristisch luik werd zwaar getroffen door de meerdere lockdowns: alles moest uiteindelijk sluiten.
Maar bij St.Bernardus is het glas altijd halfvól
Hoewel hun on-trade handel (horeca) op een laag pitje stond, explodeerde de handel met grootwarenhuizen en drankcentrales. Hierdoor hebben ze het verlies in volume voor een groot deel kunnen beperken. Een mooi inhaalmanoeuvre dus.
“Ik denk dat dit enerzijds te verklaren valt door onze marketing en branding inspanningen in de afgelopen jaren. Onze bieren worden meer dan ooit geassocieerd met gezelligheid en genot. Wat valt er anders nog te doen in uw kot, buiten eten en drinken”, verklaart een lachende Pieter.
Anderzijds hebben ze ook een geëngageerde fanbase achter zich weten te scharen door onder andere veel in te zetten op sociale media. Deze fans zijn dan ook altijd wel te vinden voor St.Bernardus merchandising, dat bewijst ook hun recente actie!
In samenwerking met Emaillerie Belge liet St.Bernardus emaillen reclameborden ontwikkelen. Deze aankondiging werd op hun sociale kanalen geplaatst met de boodschap om zich aan te melden voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het hele proces en de verkoop van de borden. In amper enkele dagen tijd verdubbelde het aantal inschrijvingen op hun nieuwsbrief.
Welke extra inspanningen hebben jullie in deze tijden geleverd?
“Naast de noodzakelijke bestuurlijke beslissing, hebben we veel ingezet op marketing onder het motto: ‘Never waste a good crisis’.”
We're all in this together
St.Bernardus lanceerde onder andere enkele acties waarmee ze ook een hart onder de riem wilden steken van hun stakeholders.
“Zo hebben we onze Abt 12 magnumfles, die we jaarlijks uitbrengen met een kunstwerkje op de fles, dit jaar vervroegd uitgebracht in april. Zo kon de verkoop in de drankcentrales weer wat worden aangezwengeld.”
Voor de horeca-uitbaters zetten ze een actie op poten waarbij klanten hun favoriete horecazaak een gratis vat kon laten claimen. De horeca-uitbaters konden dan hun gratis vat aanvragen via een landingspagina, waar ze zich dan moesten aanmelden. Na de aanmelding kregen ze een opvolgmail met de vraag om mee te doen aan een enquête.
“Dit gaf ons dan weer de kans om belangrijke data te distilleren in functie van onze sales- en marketingstrategieën naar de horeca toe. Een kans gecreëerd door de crisis, want in normale tijden hadden we nooit zoveel reactie gekregen op onze enquête!”, aldus Pieter.
Blijf in uw kot
Door de corona-maatregelen werden mensen ook gedwongen om vaker thuis, en dus minder op café te zitten… Hierdoor gingen ze bij St.Bernardus op zoek naar nieuwe manieren om klanten op een relevante manier te benaderen. Zo deelden ze bijvoorbeeld recepten van hoe mensen thuis wafels en pannenkoeken konden bakken met hun bieren. Dit leidde tot de grootste toestroom ooit naar hun website!
Handig zo'n webshop
Hoewel St.Bernardus vermijdt om bieren te verkopen via hun webshop, uit respect voor hun zorgvuldig opgebouwd netwerk van groothandels, gebruiken ze deze wel om merchandising en cadeaus te verkopen aan hun fans.
Zo kun je sinds kort een gepersonaliseerde houten kist kopen met (gelukkig maar) 2 flessen St.Bernardus die je cadeau kunt doen op speciale gelegenheden: vaderdag, kerstmis, eindejaar, … Je hoeft enkel je boodschap in te geven op de webshop, en enkele dagen later wordt de gepersonaliseerde kist netjes (én veilig) aan huis geleverd… santé!
De positieve impact van digitalisatie op onvoorziene omstandigheden
Het corona-verhaal van St.Bernardus is er een van heel wat downs, met verrassend veel ups. Dankzij het gebruik van onze bedrijfssoftware eXopera hebben ze een snelweg kunnen creëren tussen hun website, webshop, reservatieplatform en hun sociale mediakanalen. Hierdoor was snel schakelen eenvoudiger dan ooit tevoren!
Waarom werkt St.Bernardus dus graag met eXopera in tijden van corona? Alle voordelen op een rijtje!
De automatisatie van verschillende processen doordat alle modules in elkaar met verbinding staan:
-
Koppelingen tussen invulformulieren en het CRM-systeem waardoor belangrijke klanteninformatie meteen wordt opgeslagen bij de juiste klant.
-
Koppeling tussen het reservatiesysteem en de mails, waardoor klanten snel op de hoogte werden gesteld van geannuleerde reservaties.
-
Koppeling tussen het reservatiesysteem en de online reservatietool op hun site, waardoor de toeristische activiteiten in geen tijd op ‘niet-reserveerbaar’ konden worden gezet.
Het gemak waarmee ze hun website en webshop volledig kunnen beheren en bewerken:
-
Via hun webshop kunnen ze hun volgers en klanten ook eenvoudiger aanzetten om acties te ondernemen omdat ze hen op een eenvoudige manier kunnen belonen met bijvoorbeeld een kortingscode.
-
De snelheid en eenvoud waarmee ze nieuwe pagina’s kunnen opzetten in slechts enkele minuten, waar ze dan ook hun sociale mediacampagnes aan kunnen koppelen.
En natuurlijk een digitale partner die snel schakelt en altijd klaar staat om mee te denken!
De moraal van dit verhaal?
Een digitale toolkit is geen magische lamp die plots al je problemen wegtovert. Maar het creëert ruimte en momentum, twee zaken die in deze rare tijden belangrijker zijn dan ooit tevoren.
Wil je weten wat eXopera jou kan bieden?
Speur wat rond op onze site of praat gewoon eens met ons, da's nog leuker!